Denna gång kom bussen! För säkerhets skull hade jag både skaffat en skriftlig beställning på resan och kontaktat företaget flera gånger för att försäkra mig om att allt skulle fungera med tanke på förra årets débâcle.

(Klicka på bilderna för att se dem i större storlek)

De kommo ut ur dimmanDenna gång kom bussen! När vi anlände till Lilla Varholmen vid åttatiden den 10 juni 2006 stod en buss från Orust Trafiken verkligen och väntade på oss. För säkerhets skull hade jag både skaffat en skriftlig beställning på resan och kontaktat företaget flera gånger för att försäkra mig om att allt skulle fungera med tanke på förra årets débâcle.

Vi lämnade en disig och kylslagen skärgård och for rakt in i solskenet på fastlandet. Om det inte var mer än två plusgrader vid vår släktforskarresa 2005 var det rena sommartemperaturerna denna gång och ett strålande väder följde oss hela färden utom den allra sista biten av hemresan. Havet var tydligen fortfarande alltför kyligt för att motsättningen mellan kyla och värme inte skulle resultera i dimma.

 

Vår guide Berit JohanssonEfter det att vi kontrollräknat alla trettiosex förväntansfulla resenärer styrde vår utmärkte och trevlige chaufför, som presenterade sig som Janne, kosan mot Vårgårda Rasta. Där väntade som vanligt vår diplomerade västgötaguide Berit Johansson, som vi numera nästan räknar som hedersmedlem i vår förening. Det var femte året i rad som hon ledde vår sommarresa! Denna gång hade hon faktiskt inte bytt utstyrsel utan var klädd i samma dräkt som förra året, hämtad från sekelskiftet 1800 – 1900. Men det måste ha varit varmt i sommarhettan!

Vårt första stopp blev vid det välkända Kafé Nordpolen i Vara. Stället har fått sitt märkliga namn efter en händelse då Salomon August Andrée tvingade nödlanda i Cafe Nordpolen i VaraVara i samband med ett av sina ballongexperiment. På Kafé Nordpolen undfägnades vi med kaffe och smörgås och därefter intog vi bussen igen för vidare färd mot Skara, Götene och Mariestad. Slutmålet på resans första etapp var Lyrestad vid Göta Kanal. Dit kom vi i god tid och hann bese ett innehållsrikt hembygdsmuseum och förfriska oss. Under resan mot Lyrestad berättade Berit Johansson om kanalens historia både i gammal tid och i nutid. Den första belagda tanken på att bygga en kanal genom Sverige härstammade från den bekante biskop Brask på 1500-talet och också Gustav Vasa hade sina funderingar åt samma håll, inte minst för att på något sätt undkomma den förhatliga öresundstullen. Men det dröjde ända till början av 1800-talet innan spaden sattes i jorden. Och det var verkligen spadar det handlade om! Kanalen grävdes med järnskodda träspadar av tusentals soldater efter en noggrann utstakning så att så många sjöar och befintliga vattenleder som möjligt kunde utnyttjas. Huvudman för bygget var den välkände Baltzar von Platen. Det enorma arbetet, som i 1995 år penningvärde skulle kostat 12, 3 miljarder kronor, används numera enbart för fritidsbåtar, som måste passera 58 slussar totalt mellan väst- och östkusten.

 

Kanalskeppet ms BellevueSå småningom anlände vår kanalbåt ”Bellevue” till Lyrestad och här vällde resenärerna ut i strida strömmar för att ansluta till de bussar, som väntade. När allt var klart för den fortsatta resan fick vår grupp gå på båten först av alla och ta plats i matsalen, där vi åt vår lunch. Sedan kunde vi disponera tiden på det sätt som passade oss bäst. De flesta av oss tog plats på övre däck, där man hade en fascinerande utsikt över det vackra landskapet runt kanalen och där man kunde studera hur det gick till att slussa en trettio meter lång båt genom de många och trånga slussarna. Efter några timmar på kanalen anlände ”Bellevue” till Töreboda, Trånga slussardär vi lämnade båten och promenerade till vår väntande buss, som på några minuter tog oss till ett krukmakeri i Töreboda. Där handlades det krukor i alla storlekar och med en åtskilligt tyngre buss fortsattes resan på mycket vackra småvägar förbi bland annat Odensåker, sjön Östen och Binneberg. Berit underhöll oss som vanligt med många goda historier och mycket vetande om det västgötska kulturlandskapet och särskilt de unika platåbergen. Slutligen närmade vi oss ett av dessa, nämligen Mösseberg, och på dess sluttning låg Påverås Gårdsmejeri, numera känt inte minst för att man blivit kunglig hovleverantör av ost. Gårdsbutiken var välbesöktMjölken till mejeriet hämtades från egna fjällkor och processen var helt ekologisk. På gårdsmejeriet fick vi njuta av ostkaka och prover på den egna ostproduktionen. Allt uppskattades verkligen och köerna till den lilla gårdsbutiken blev långa. När alla hade fått sitt lystmäte passade vi på att dra på resans sedvanliga lotteri, där styrelsen som vanligt märkligt nog vann de flesta av vinsterna, samt avtacka chauffören och guiden med ett smakprov på gårdsmejeriets ostar.

 

Vår guide Berit Johansson avtackasHemresan efter en lyckad dag i ett fantastiskt väder med en värme som gjorde att bussens kylare hela tiden var nära eller till och med över kokpunkten slutade vid Lilla Varholmen i god tid till färjan kl 21.10. Då hade vi lämnat av Berit Johansson vid Vårgårda Rasta för hemfärd till Tidaholm och det sista hon gjorde var att puffa för resor i samband med nästa års stora jubileum i Sverige. 2007 är det 300 år sedan Carl von Linné föddes. Det är nog inte osannolikt att vi träffar Berit Johansson nästa år igen. Vart vår sommarresa kommer att ställas den gången blir en senare fråga!

 

 

Sture Olofsson, författande ordförande
och Hans Taremark, foto


Alla bilder

CIMG6019-
CIMG6022-
CIMG6027-
CIMG6032-
CIMG6035-
CIMG6043-
CIMG6048-
CIMG6051-
CIMG6058-
CIMG6063-
CIMG6066-
CIMG6070-
Cimg6079-
Cimg6088-
CIMG6090-
CIMG6096-
CIMG6098-
CIMG6100-
CIMG6105-
CIMG6107-
CIMG6109-
CIMG6114-
CIMG6119-
Cimg6121-
Cimg6129-
01/25 
start stop bwd fwd