På fredagen såg det hotfullt ut. Regnet piskade fönsterrutorna och en kraftig vind gjorde det ytterst ogästvänligt att vistas utomhus. Men så kom lördagen och den femte dagen i september månad 2009 och i det närmaste perfekta vädermässiga förhållanden för vårt planerade besök på Kalven.

(Klicka på bilderna för att se dem i större storlek)

På fredagen såg det hotfullt ut. Regnet piskade fönsterrutorna och en kraftig vind gjorde det ytterst ogästvänligt att vistas utomhus. Men så kom lördagen och den femte dagen i september månad 2009 och i det närmaste perfekta vädermässiga förhållanden för vårt planerade besök på Kalven.

Kalvsund kallas den lilla ön numera i officiella sammanhang men det rätta namnet är naturligtvis Kalven. Lilla Kalvsund är ju farleden mellan Kalven och Björkö och Stora Kalvsund sundet mellan Kalven och Öckerö. I Bohuslän är Kalven en beteckning för en mindre ö i anslutning till en större. Kalven var en gång i tiden Öckerö sockens verkliga centralort. Hit kom posten först och här öppnades den första telefonlinjen. Nu är Kalven en ö med ett par hundra invånare utan egen butik men med en bilfri och positiv livsmiljö.

 

Hit kom de flesta av oss efter en omväg via de statliga bilfärjorna från Hönö Pinan och Lilla Varholmen. Promenaden från färjeläget på Björkö tog några minuter och efter den korta färjeturen från Framnäs över till Kalven samlades vi på hamnplanen, där vår värd Eivor Olsson tog emot oss och började guida oss på sitt eget oefterhärmliga sätt runt ön.

Första stoppet gjordes i Bremers villa. Här bodde en gång den välkände spritsmugglaren Ernst Bremer och ett av rummen i bottenvåningen ägnades åt Bohusläns museums utställning om honom. De goda historierna om Ernst och hans förmåga att lura tullare och polis är många och goda. Den som vill läsa om Bremers bravader kan låna boken ”Bremer, spritsmugglarkungen” av Pär Ehnebom på Öckerö bibliotek. Efter detta nedslag i lokalhistorien fortsatte vi vår vandring medsols runt Kalven och fick genom Eivors intressanta vägledning många intressanta inblickar i öns både äldre och nyare historia. Kalvens östra sida dominerades en gång i tiden av de många sillsalterier och trankokerier, som fanns här under den stora sillperioden under andra hälften av 1700-talet och 1800-talets första årtionde.

Under vår promenad passerade vi genom öns äldre bebyggelse och tog snart den branta stigen upp till Valen, där öns verkliga profil, båken, reser sig. Båken är tillsammans med tornet på Öckerö kyrka det som alla först lägger märke till när man passerar genom Öckerö skärgård. Numera är den fasadbelyst och underhålls av samhällsföreningen. Båken finns också med i logotypen för vår släktforskarförening. Under båken finns för övrigt en i berget inknackad kompassros med flera hundra år på nacken. Utsikten från Valen är magnifik och vid siktiga förhållanden kan man se ända till Carlstens fästning i norr och till det göteborgska fastlandet i söder.

 

Från Valen fortsatte vi på den smala stigen ner till ”Såsen”, Societetssalongen, en bit längre norrut. ”Såsen” ägdes en gång i tiden av ”badgästerna” på ön men när dessa blev allt färre såldes huset så småningom till Kalvsunds Idrottsförening för en krona. Omfattande utbyggnader av den ursprungliga lokalen med sina intressanta väggmålningar hade resulterat i en mycket funktionell och trivsam samlingspunkt för öborna. Här fick vi njuta av gott kaffe och hembakat kaffebröd.

Eivor Olsson är inte bara en eminent guide utan också en stor hemslöjdare. Under rundvandringen fick vi göra ett besök i hennes arbetslokal, där det fanns fullt med vackra alster, vävda mattor och annat. Vinsterna i vårt sedvanliga lotteri hade också hämtats från Eivors produktion.

 

När vi avtackat Eivor och hennes döttrar för ett trevligt studiebesök tog vi oss åter ner till färjeläget, där Thord Källefors hade vänligheten att köra oss över till Framnäs med sin båt och på så sätt besparade oss en timmes väntetid på nästa personfärja över Lilla Kalvsund.

 

Hälsö i september 2009
Sture Olofsson, skrivande ordförande,
Gunnar Alexandersson fotograferade


Alla bilder

DSC05633
DSC05637
DSC05671
DSC05683
1/4 
start stop bwd fwd